Najlepsze mikrofony do nagrywania dźwięków natury i dzikiej przyrody

Poznaj Najlepsze mikrofony do nagrywania dźwięków natury i dzikiej przyrody. Tu tworzymy swego rodzaju zestawienie najciekawszych mikrofonów, które warto poznać i użyć w naszych nagraniach pejzaży dźwiękowych. Spis ten, ma nam przypominać, które mikrofony poznaliśmy, polubiliśmy i może zakupimy do naszego składu mikrofonów terenowych.

Ten spis jest odrobinę bez ładu i składu, ale traktujemy go jako notatkę by nie zapomnieć, które mikrofony są dobre i warte uwagi. Mikrofony dochodzą do naszego zestawienia – jest to lista otwarta, powiększająca się co jakiś czas. Na ten moment skupiliśmy się na najpopularniejszych mikrofonach do nagrań terenowych (w tym nagrań przyrody i nagrań otoczenia).

Jaki mikrofon do nagrań terenowych?

Jaki mikrofon do nagrań terenowych? To mikrofon o możliwe najmniejszych szumach własnych, jak najszerszym zakresie nagrywanych częstotliwości oraz musi być odporny na warunki atmosferyczne. Niestety by zbudować idealny mikrofon, który spełni wszystkie kryteria potrzebna jest niesamowita wiedza i doświadczenie. Nie wiele firm potrafi stworzyć takie połączenie – a te modele, którym się udało nie należą do tanich mikrofonów.

Przed wyborem idealnego mikrofonu musimy zadać sobie pytanie, czego oczekujemy i jaki budżet możemy poświęcić na mikrofony. Oczywiście są to jedne z najważniejszych elementów całego naszego zestawu. Na pewno lepiej jest mieć lepsze mikrofony i gorszy rejestrator.

Tanie mikrofony, w większości przypadków nie nadają się do rejestracji cichych źródeł dźwięku. Posiadają one wysokie szumy własne, niski zakres częstotliwości rejestrowanych oraz różnego typu zniekształcenia dźwięku. Całość daje mało wyraźny, zaszumiony i ogólnie nieciekawy obraz nagranego otoczenia.

Jak nagrywać dźwięki otoczenia w Mono czy Stereo?

Na początek można spokojnie nagrywać w Mono, jednak wraz z rejestracją coraz lepszych dźwięków, przychodzi moment by przejść na stereo. Większość mikrofonów dostępna jest w mono, chodź coraz częściej pojawiają się konstrukcje stereo.

Profesjonalne nagrania powstają zarówno w mono jak i stereo, tylko od nas zależy w jakiej formie będziemy robić nagrania. Niemniej z roku na rok stereo wypiera nagrania monograficzne. Ale jak wspominaliśmy, wszystko zależy od naszych gustów oraz budżetu na mikrofony.

Przeczytaj również: Czy nagrywać dźwięk w mono czy stereo?

Rodzaje mikrofonów do nagrywania dźwięków natury i dzikiej przyrody

Wybierając mikrofon lub mikrofony do nagrywania dźwięków przyrody i otoczenia, zwróć uwagę by mikrofon posiadał jak najmniejsze szumy własne. Im mniejsze szumy, tym łatwiej nagramy czysty dźwięk cichej natury.

Jeśli chcemy nagrywać pejzaż dźwiękowy, najczęściej wybierzemy dwa mikrofony kadroidalne (czym jest mikrofon kardoidalny) lub omni. Występują również mikrofony stereo, posiadające w sobie dwie membrany kardoidalne lub omni. Przeważnie nagrywają one w konfiguracji X/Y.

Do nagrań pojedynczych dźwięków (np. śpiew jednego ptaka), musimy sięgnąć po mikrofony kierunkowe typu shotgun lub paraboliczne. Ta druga grupa charakteryzuje się najlepszą separacją dźwięku nagrywanego od otoczenia. Jest to mikrofon wyposażony w czaszę (dish), o dość sporych gabarytach. Pozwala nagrać dźwięk oddalony o dość duże odległości i idealnie wyciąć go z dźwięków otoczenia.

Mikrofony do nagrań przyrody a ich cena

Postanowiliśmy zrobić zestawienie na bazie jednego mikrofonu. Czasem są to mikrofony stereo zamknięte w jednej obudowie, czasem do nagrań w stereo potrzebujemy dwóch lub więcej sztuk. Ze względu na różnego typu zestawy, które możemy złożyć wytyczną do podziału była cena jednostkowa za jeden mikrofon.

Cena końcowa, będzie zależała od ilości mikrofonów, które wykorzystamy w naszym zestawie. Jednocześnie nie przedstawialiśmy tu zestawów wielo-mikrofonowych do specjalistycznych zastosowań audio.

Mikrofony budżetowe do 1500zł

Jako mikrofony budżetowe rozumiemy wszystkie mikrofony od 1000zł do 3000zł (za sztukę, jeśli stereo lub parę mikrofonów stereo). Uznaliśmy, że w tym przedziale może znaleźć się kilka mikrofonów wartych bliższego poznania. Adekwatnie niska cena i szeroka dostępność, to duży atut na początku przygody z nagrywaniem dźwięku.

Za pomocą tanich mikrofonów można tworzyć naprawdę świetne nagrania. Nie należy się ich bać, a ich niska cena pozwoli nam w zdobywaniu doświadczenia.

Wielu profesjonalnych dźwiękowców również posiada te mikrofony do konkretnych niszowych zastosowań. Idealny dźwięk nie zawsze jest pożądany. Czasem ciekawe zniekształcenia charakterystyczne dla danego mikrofonu mogą być zaletą a nie wadą.

Mikrofony ze średniej półki cenowej do 5000zł

W średniej półce cenowej wchodzimy w kwoty rzędu 4500-5000zł za mikrofon (oraz więcej). To już naprawdę dobre mikrofony jakościowo i na pewno wytrzymają wiele lat. Nie jest to jeszcze szczyt marzeń domorosłego dźwiękowca, ale z powodzeniem można na nich realizować płatne zlecenia.

To taki słodki punkt pomiędzy jakością a ceną. Jak wcześniej napisaliśmy, tego typu mikrofony często wykorzystywane są podczas płatnych zleceń, co oznacza że dobry mikrofon nie musi kosztować od razu miliona.

Mikrofony Hi-End – powyżej 5000zł

Oczywiście nie mogło zabraknąć mikrofonów z najwyższej półki, gdzie nie istnieje słowo kompromis. To chyba najbardziej oczekiwane testy dla nas niesamowitego sprzętu. Oczywiście, do zakupu trzeba sporo pozbierać, gdy jeden mikrofon kosztuje nawet 30 tysięcy złotych.

Tę grupę będziemy rozwijać z czasem – po pierwsze, osoby chcące wydać takie pieniądze, powinny sprawdzić, przetestować i odsłuchać mikrofony przed zakupem. Kolejną sprawą, jest ciężka dostępność do mikrofonów w wypożyczalniach, co ogranicza do nich dostęp wielu osobom.

Zestawienie tak drogich mikrofonów traktujemy raczej jako ciekawostkę, niż konkretne polecenia zakupowe. Przy tych budżetach, każdy powinien sam wybrać modele i zestawy, które odpowiadają na potrzeby oraz jakość nagrań spełnia nasze oczekiwania dźwiękowe.

Mikrofony do projektów DIY

To przeważnie tanie mikrofony, które jednak są dobrej jakości. Taki sprzęt ma jedną zaletę, czyli niska cena. Niektóre modele możemy kupić gotowe, inne możemy sami poskładać (zestawy DIY).

Mikrofony na bazie Primo EM272 (Omni)

Mikrofony Clippy Primo EM272 – to miniaturowe, mało-membranowe mikrofony typu Omni. Ze względu na niskie szumy własne idealne nadają się do rejestracji dźwięku w plenerze. Lekkie, małe, tanie i do tego z niskimi szumami. Świetny wybór na pierwsze mikrofony stereo AB.

Mikrofony Clippy XLR EM272

Na zdjęciu Mikrofony Clippy XLR EM272

Możemy zdecydować się na zakup samych kapsułek Primo EM272 lub zakup gotowych zestawów na bazie Primo EM272. Koszt pojedynczej kapsułki to raptem 67zł, koszt dwóch sparowanych gotowych mikrofonów zaczyna się od 480-530zł.

Mikrofony kardoidalne

Poniżej przygotowaliśmy listę najlepszych mikrofonów kardoidalnych pod nagrania natury i dźwięków dzikiej przyrody. Mikrofony kardoidalne (jako para stereo) to jedne z najpopularniejszych zestawów.

Warto pamiętać, że korzystając z pary mikrofonów warto zakupić belkę mikrofonową, pozwalającą na łatwy montaż i ustawienie.

Rode NT1 5th generation

Rode NT1 5 Generation uzyskuje Pierwsze miejsce w naszym zestawieniu mikrofonów kardioidalnych. Następca bardzo popularnego, a może nawet legendarnego modelu Rode NT1 4gen (4,5dBA self noise) ma jeszcze niższe szumy. Świetny mikrofon do nagrywania dźwięków przyrody, teraz z jeszcze niższymi szumami własnymi tylko 4dB(A)!

Jeśli szukasz wyjątkowego i naturalnego mikrofonu, który idealnie sprawdzi się w studiu jak i w plenerze, najnowszy Rode NT1 5Gen to solidny wybór.

Rode NT1 5th generation

Rode NT1 5gen (srebrny) – prawdopodobnie najlepszy mikrofon kardioidalny w naszym zestawieniu. Naturalny o ultraniskich szumach własnych tylko 4dB (A).

Rode NT1 5th generation

Rode NT1 5gen (czarny) – jeśli wolisz kolor czarny, to ten model również w tym kolorze występuje.

W piątej generacji mikrofon również podłączymy za pomocą USB jak i standardowo XLR. Idealny pod stereo czy IRT Cross – mikrofon porównywalny z LCT540S. Więcej o mikrofonie napisaliśmy tutaj: „Rode NT1 5 generacji – tylko 4dB self noise„. Mikrofon kupimy w cenie sugerowanej ok. 1444zł

W zestawie z mikrofonem znajdziecie uchwyt elastyczny, pop-filtr, kabel XLR 6m oraz kabel USB-C.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Średnica membrany: 1″ membrana pozłacana
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 20 kHz
  • Czułość: -32 dB re 1 Volt/Pascal (25 mV @ 94 dB SPL) +/- 2 dB @ 1 kHz
  • Szum własny: 4 dB SPL (A)
  • Max SPL: 142 dB SPL
  • Elektronika: DSP z procesorem efektów
  • Wyjścia: XLR oraz USB-C [32-bity]
  • Wymiary mikrofonu: 189 x 52 x 52 mm
  • Waga: 308g

The T.bone SC 140

Niesamowicie tania para mikrofonów stereo (cardioidalne) z bardzo niskimi szumami własnymi 9,5db. To mogą być bardzo ciekawe mikrofony do nagrań X/Y, niestety nie ma wiele informacji, jak sprawdzają się podczas nagrań terenowych (w tym np. nagrań natury).

T.bone SC 140 (para stereo)

The T.bone SC 140 – to tanie i ciekawe mikrofony z niskimi szumami własnymi 9.2dB (A). Jakość dźwięku mogła by być lepsza.

Oczywiście cena niesamowicie niska może skutkować słabą jakością odwzorowania dźwięków, ale jak pisaliśmy – nie udało się nam odnaleźć konkretnych testów tych mikrofonów. Może przeprowadzimy kiedyś testy modelu T.bone SC 140. (mikrofony sprzedawane również w parze stereo)

Specyfikacja:

  • Charakterystyka: Kardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 20 kHz
  • SPL: max [dB SPL 1% THD] 130
  • Czułość: [mV / Pa] 12,6
  • Szum własny: 9.2 dB SPL (A)
  • Czułość: [dB re 1V / Pa] -38 dB
  • Stosunek sygnału do szumu: [dB (A)] 84.8
  • Przełącznik low-cut: <75 / <150 Hz
  • Czułość: 0 dB / -10 dB / -20 dB
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Waga mikrofonu: 80g

sE Electronics SE8

Bardzo fajne budżetowe mikrofony, które możemy zakupić w parze dobranej pod stereo. Koszt zestawu waha się pomiędzy 1700-1900zł w zależności od sklepu. Model SE8 charakteryzuje się małą wartością self-noise, co przekłada się na bardzo czysty nagrywany dźwięk. W parze możemy zadziałać i stworzyć ciekawy zestaw pod stereo w formacie X/Y.

sE Electronics SE8

sE Electronics SE8 – niskie szumy własne 13dB (A) i bardzo dobra plastyka dźwięku.

Ta para to ciekawa alternatywa dla mikrofonów stereo takich jak BP4025 czy Rode NT4.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 20 kHz
  • Czułość: 25 mV/Pa (-32 dBV)
  • Max SPL: 139 / 149 / 159 dBSPL (pad 0/10/20 dB) (0,5% THD przy 1kHz).
  • Szum własny: 13 dB SPL (A)
  • Stosunek sygnału do szumu: 81 dB
  • Filtr dolnozaporowy: 80 / 160 Hz, 6 dB/Oct, przełączany.
  • Pad: 10 / 20 dB, przełączany
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary: Średnica: 23 mm, długość 120 mm.
  • Waga: 141 g

Audio-Technica AT4021

Bardzo udane mikrofony cardioidalne, które są dużo mniejsze (niestety 3 razy droższe) od Rode NT5. Te mikrofony dobrze sprawdzą się pod nagrania w konfiguracji X/Y. Ze względu na potrzebę ustawienia ich na barze (poprzeczce pod X/Y) są dużo mniej mobilne od mikrofonu BP4025. Jednak ich rozdzielenie, to również dużo większa elastyczność podczas nagrywania oraz możliwość zmiany ustawień.

mikrofon Audio-Technica AT4021

Audio-Technica AT4021 – to bardzo udane i cenione mikrofony, o szumach własnych wynoszących 14dB (A).

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz -20 kHz
  • Filtr dolnozaporowy 80 Hz, 12 dB na oktawę
  • Czułość: – 34 dB (19,9 mV) w odn. do 1 V przy 1 Pa*
  • Maksymalny poziom 146 dB SPL, 1 kHz przy 1% T.H.D.
  • Szum własny: 14 dB SPL (A)
  • Stosunek sygnału do szumu (S/N): 80 dB, 1 kHz przy 1 Pa*
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary 144,0 mm (długość) x 21,0 mm (maks. średnica korpusu)
  • Waga 119g

Austrian Audio CC8

Bardzo dobre mikrofony do zastosowań stereo w konfiguracji X/Y. To niemal dwukrotnie droższy mikrofon w porównaniu do sE8, ale nadal dość budżetowy zestaw do nagrań stereo. Niskie szumy i dobra jakość nagrywanych dźwięków. Australian Audio zyskuje coraz większą liczbę wiernych fanów marki.

Austrian Audio CC8 Stereo Set Mikrofon pojemnościowy z małą membraną

Austrian Audio CC8 – bardzo fajne mikrofony, chodź szumy własne na poziomie 16dB (A).

W tym przedziale cenowym, jedna z ciekawszych ofert. Solidnie zbudowane mikrofony mało-membranowe dla wymagających osób. Na pewno ciekawy design, który może zachęcić do zakupu. (mikrofony sprzedawane również w parze stereo)

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 20 kHz
  • Czułość: 15 mV/Pa
  • Szum własny: 16 dB SPL (A)
  • Maks. SPL: 156 dB SPL
  • Filtr górnoprzepustowy: 60 Hz, 120 Hz
  • Tłumienie: -10 dB, -20 dB
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary: 140 mm x 23 mm
  • Waga: 160 g

Lewitt LCT 540 SUBZERO

Lewitt LCT 540S nie trafił wyżej w zestawieniu, gdyż jest ponad dwukrotnie droższy od Rode NT15Gen, a są to bardzo podobne konstrukcje.

Wielkomembranowy (1 calowa membrana) mikrofon studyjny, który jednak w ustawieniu X/Y oraz IRT Cross daje świetne nagrania. Jeśli poszukujesz ultraniskich szumów własnych oraz piękną charakterystykę dźwięku to Lewitt LCT 540 SUBZERO będzie idealnym rozwiązaniem.

Lewitt LCT 540 SUBZERO - mikrofon idealny do nagrań terenowych

Lewitt LCT 540 SUBZERO – jeden z najlepszych mikrofonów w naszym zestawieniu. Podobnie jak NT1 posiada szumy własne tylko 4dB (A).

Mikrofon kosztuje 3000-3100zł za sztukę a do nagrań stereo będziemy potrzebowali party lub czterech sztuk (IRT Cross Setup). Łatwo policzyć, że zestaw 2/4 sztuk to wydatek 6000-12000zł minimum.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Średnica membrany: 25,4 mm, 1 cal
  • Czułość: 41 mV/Pa, -28 dBV/Pa
  • Szum własny: 4 dB SPL (A)
  • Max. SPL dla 0,5 % THD: 136 dBSPL, wstępne tłumienie 0 dB
  • Stosunek sygnału do szumu: 90 dB (A)
  • Zakres dynamiczny: 132 dB (A)
  • Filtr PAD: 0 dB, -6 dB, -12 dB
  • Filtr dolnozaporowy: liniowy, 80 Hz (6 dB/oktawę), 160 Hz (6 dB/oktawę)
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary mikrofonu: 158 x 52 x 36 mm
  • Waga: 371 g

Sennheiser MKH 8040

Sennheiser MKH 8040 to często uznawane za jedne z najlepszych mikrofonów kardoidalnych na rynku. To następca modelu Sennheiser MKH 40-P48 w bardzo kompaktowej obudowie. Oczywiście jak przystało na mikrofony tej marki, są przystosowane do pracy w dużej wilgotności. Mikrofony mogą pochwalić się 13 dBA szumu własnego, co nie jest idealne ale w tym rozmiarze poprawne.

Sennheiser MKH 8040

Sennheiser MKH 8040 to często uznawane za jedne z najlepszych mikrofonów kardoidalnych na rynku.

Wyposażone w kondensatory RF-biased są odporne na wilgoć, co czyni je najlepszym wyborem do nagrywania krajobrazów dźwiękowych natury. Mikrofon posiada budowę modułową (rozdzielenie kapsuły od elektroniki i wzmacniacza.

Mała i kompaktowa wielkość mikrofonu pozwala na użycie pary w konfiguracji stereo wewnątrz jednego blimpa.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 30 Hz – 50 kHz
  • Maksymalny SPL: 142 dB
  • Szumy własne: 13 dB SPL (A)
  • Czułość w wolnym polu, bez obciążenia (1kHz): 20 mV/Pa (-34 dBV/Pa)
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary: 41 mm (74 mm z modułem XLR) x 19mm
  • Waga: 25 g (55 g z modułem XLR)

Sennheiser MKH 40-P48

Niestety już nieprodukowane mikrofony Cardio. Dla wielu najlepszy mikrofon w swojej klasie, odporny na wilgotność i często wykorzystywany przez profesjonalistów. Wyróżnia ich dość naturalne oddanie dźwięku, bardzo dobra odporność przed wilgotnością i dość dobra niezawodność. Udany kompromis ceny do jakości dla zastosowań Stereo w plenerze.

Sennheiser MKH 40-P48

Sennheiser MKH 40-P48 – już nie produkowany, ale sprawdzony w najcięższych warunkach mikrofon. W latach produkcji wartość szumów własnych 12dB (A) była jedną z najlepszych.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: Kardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 40 Hz – 20 kHz
  • Maksymalny SPL (dB) 142
  • Szum własny: 12 dB SPL (A)
  • Czułość mV/Pa 25
  • Przełącznik tłumienia (-dB)
  • 10 Filtr dolnozaporowy (Hz) 30
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary: 150 mm x 25 mm
  • Waga: 110 g

Oktava MK 012

Oktava MK 012 to klasyka – mikrofony produkowane w Rosji od wielu lat. Raczej aktualnie bardziej ciekawostka, niż mikrofony które możemy polecić do nagrań. Niestety posiadają dość spore szumy własne, niemniej wiele osób wspomina te modele bardzo dobrze. Najtańszy pojedynczy mikrofon kardio to kwota ok. 800zł.

Oktava MK 012

Oktava MK 012 – bardzo muzyczny i naturalny, chodź o dosyć wysokich szumach własnych 18dB (A).

Mikrofony MK 012 bazują na wymiennych kapsułach o charakterystykach kardioidalnej, superkardioidalnej i dookólnej. Możemy zakupić podstawowy zestaw cardio lub wybrać rozbudowany zestaw stereo z dodatkowymi kopułkami. Niestety mimo solidnej konstrukcji mikrofony posiadają duży własny hałas (szum własny 18dB).

Specyfikacja:

  • Typ mikrofonu : mały mikrofon pojemnościowy
  • Charakterystyka kierunkowa: kardioidalna [Cardioid]
  • Możliwe dodatkowe kapsułki: hiperkardioidalna [Hypercardioid], dookólna [Omnidirectional]
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz -20 kHz
  • Szum własny: 18 dB SPL (A)
  • Wymiary: śrdnica 23mm, długość 128mm

Mikrofony Omni

Audio-Technica AT4022

Mikrofony cenione przez niemal wszystkich, również i my doceniliśmy ich walory. To nasze aktualnie ulubione omni w naszym zestawie mikrofonów. Mikrofon posiada niskie szumy własne 13dB (A) i bardzo naturalny dźwięk.

Jedną wadą może być problem podczas nagrania w niskich temperaturach. Mikrofon przy bardzo niskich temperaturach lub bardzo dużej wilgotności może odmówić posłuszeństwa.

Jeśli nie nagrywamy zimą, to nie ma tu problemu, ale warto o tym pamiętać. Mikrofony (para AT4022) idealne do nagrywania przyrody w konfiguracji AB.

Audio-Technica AT4022

Audio-Technica AT4022 – jeden z naszych ulubionych mikrofonów omni. Mikrofon posiada 13dB (A) szumu własnego.

To aktualnie jedne z naszych ulubionych mikrofonów omni. Rozważaliśmy zakup zestawu Oktava MK12 ale padło na Audio-Technica AT4022 i był to udany zakup.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: dookólny / Omni
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz -20 kHz
  • Filtr dolnozaporowy 80 Hz, 12 dB na oktawę
  • Czułość w polu swobodnym – 34 dB (19,9 mV) w odn. do 1 V przy 1 Pa*
  • Szum własny: 13 dB SPL (A)
  • Maksymalny SPL: 133 dB
  • Stosunek sygnału do szumu 81 dB, 1 kHz przy 1 Pa*
  • Przełączniki Wł. bez modyfikacji, wł. z filtrem, tłumik 10 dB
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary 144,0 mm x 21,0 mm
  • Waga 124 g

Sennheiser MKH 8020

Sennheiser MKH 8020 to najwyższej jakości mikrofony omni. Mikrofony są zabezpieczone przed wpływem wilgoci, co czyni je bardzo dobrym wyborem do nagrań w wilgotnych warunkach (lasy, mokradła). Posiadają bardzo niskie szumy własne 10 dB (A), a dodatkowo sprzedawane są w parach stereo.

Sennheiser MKH 8020

Sennheiser MKH 8020 – popularne mikrofony w profesjonalnym użyciu. Szumy własne tylko 10 dB (A).

Wisienką na torcie jest niesamowity zakres częstotliwości rejestrowanej od 10 Hz do 60 kHz. Są to jedne z najlepiej ocenianych omni przez profesjonalistów nagrywających dźwięki natury.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: dookólny / Omni
  • Zakres częstotliwości: 10 Hz – 60 kHz
  • Czułość 31 mV/Pa (- 30 dBV/Pa)
  • Max. SPL @ 1 kHz: 138 dB SPL
  • Równoważny poziom hałasu: 10 dB SPL (A)
  • Złącze: XLR-3M
  • Wymiary: 19 mm x 74 mm (41 mm bez modułu XLR)
  • Waga 55g (25 g bez modułu XLR)

DPA d:dicate 2006A

Bardzo ciekawy mikrofon Omni – wysokiej jakości mikrofon klasy Hi-End. Interesuje nas w szczególności pod ustawienia typu AB do nagrań terowych. Młodszy brat modelu 4006A, ale wyda się być dobrą alternatywą cenową. Kwota pary nie powinna przekroczyć 8500zł. (mikrofony sprzedawane również w parze stereo)

DPA d:dicate 2006A

DPA d:dicate 2006A – idealnie się sprawdza w parze, do nagrań typu A/B.

DPA d:dicate 2006A – dwumembranowy dookólny mikrofon modułowy, preamp MMP-A z kapsułą MMC2006.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: dookólny / Omni
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 20 kHz
  • Czułość nominalna, ±2 dB przy częstotliwości 1 kHz: 40 mV/Pa; -28 dB re. 1 V/Pa
  • Równoważny poziom hałasu: 16 dB SPL (A)
  • Stosunek S/N (ważony A), re. 1 kHz przy 1 Pa (94 dB SPL): Typ. 78 dB(A)
  • Maks. SPL: 146 dB
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary: 164 mm x 19mm
  • Waga: 160g

DPA d:dicate 4006A

DPA d:dicate 4006A to starszy brat poprzednika (DPA d:dicate 2006A). Wraz ze wrostem jakości otrzymujemy również bardzo wysoką. Para tych mikrofonów to ponad 18 tyś złotych. To olbrzymi wydatek, ale mikrofony mają bardzo dobrą opinię w nagraniach terenowych.

DPA d:dicate 4006A

DPA d:dicate 4006A – działający w parze jest doceniany przez profesjonalistów na świecie.

Mikrofony sprzedawane również jako dobrana parze stereo. Przed zakupem proponujemy wypożyczyć i przetestować ten model. Tak duży wydatek na mikrofony powinien być uzasadniony 😉

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: dookólna / Omni
  • Zakres częstotliwości: 10 Hz – 20 kHz
  • Zakres częstotliwości, ±2 dB: 10 Hz – 20 kHz
  • Czułość nominalna, ±2 dB przy 250 Hz: 40 mV/Pa; -28 dB re. 1 V/Pa
  • Równoważny poziom hałasu: 15 dB (A)
  • Całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD): < 1% do 139 dB SPL w szczycie
  • Zakres dynamiczny: 124 dB
  • Maks. SPL: 146 dB
  • Główne złącze: XLR 3 pin
  • Wymiary: 170 mm x 19 mm
  • Waga: 163g

Mikrofony Stereo

To kompaktowe i uniwersalne rozwiązanie do nagrań stereofonicznych. Nie będziemy się tu zbytnio rozpisywać, gdyż powstaje dedykowany artykuł poświęcony tym mikrofonom.

Bardzo często potrzebujemy lekkiego i kompaktowego rozwiązania. Mikrofon stereo jest dużo mniejszy i wygodniejszy w użyciu od dwóch mikrofonów cardio w ustawieniu X/Y czy dwóch mikrofonów omni w A/B.

Poświęcamy tutaj niższe szumy własne i większy wpływ na ustawienie niż przy parze mikrofonów. Otrzymujemy niższą cenę, kompaktową wielkość i małą wagę.

Audio-Technica BP4025

Niesamowita popularność tego mikrofonu wynika z pięknego dźwięku i bardzo dobrej ceny. Audio-Technica BP4025 to bardzo uniwersalny i kompaktowy mikrofon Stereo. Idealne rozwiązanie, gdy potrzebujemy mikrofonu o małych gabarytach i bardzo wygodnego w użyciu.

Zmieści się do każdego blimpa, nagrywa dźwięk w stereo w konfiguracji X/Y oraz posiada niskie szumy własne. Jeden z naszych ulubionych mikrofonów do nagrań terenowych.

Audio-Technica BP4025

Audio-Technica BP4025 – to jeden z najlepszych mikrofonów stereo w przystępnej cenie. Przyzwoity poziom szumów własnych 14dB (A).

Z mikrofonem możemy wygodnie przemierzać szlaki bez potrzeby noszenia niewygodnej konfiguracji wielo-mikrofonowej. Idealny jako pierwszy mikrofon stereo do nagrań pejzażu, ale i zaawansowany użytkownik, często będzie do niego wracał. Szum własny to 14dB (A) czyli średnia półka jak na mikrofon stereo.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: mikrofon pojemnościowy stereofoniczny
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 17 kHz
  • Równoważny poziom hałasu: 14 dB SPL (A)
  • Filtr górnoprzepustowy: >80 Hz, 12 dB/oktawa, tłumik 10 dB,
  • Maks. SPL: 145 dB (155 dB z tłumikiem),
  • Zakres dynamiki: 131 dB,
  • SNR: 80 dB
  • waga: 269g

Nevaton MC 50 QUAD

Prawdopodobnie najciekawszy technologicznie i najlepszy mikrofon stereo i ambisonic do nagrań przyrody i otoczenia. Również idealny w studio, do nagrań muzycznych. Nowatorska budowa, ciekawe rozwiązania technologiczne oraz szum własny jedyne 4dB. Wielko-membranowy mikrofon X/Y oraz Quadro-Sound.

Nevaton MC 50 QUAD - mikrofon stereo do nagrań przyrody

Nevaton MC 50 QUAD – ekskluzywny mikrofon wielkomembranowy X/Y z ultra niskimi szumami własnymi 4dB (A).

W najnowszej wersji MC 50 Quad są wyposażone w kapsuły, które są podgrzewane poprzez pobór prądu ze wzmacniacza. Oznacza to, że wszystkie nowe mikrofony Nevaton MC50 mogą być teraz używane w ekstremalnych warunkach klimatycznych, takich jak np. niskie temperatury do -30 stopni lub wilgotne środowisko!

Jest to bardzo drogi mikrofon klasy Hi-End, dla naprawdę świadomych i wymagających dźwiękowców.

Mikrofony shotgun – kierunkowe

Rode NTG5

To pierwszy mikrofon typu shotgun (mikrofon kierunkowy) w naszym zestawieniu. W bardzo dobrej cenie otrzymujemy dobrej jakości, lekki mikrofon kierunkowy o niskich szumach własnych. Dodatkowo w pudełku znajdziemy sporo akcesoriów przydatnych podczas nagrywania.

Rode NTG5 - przyzwoity mikrofon typu shotgun

Rode NTG5 – ciekawy mikrofon typu shotgun do zabrania w teren.

W cenie 2400-2600zł to bardzo dobra oferta za przyzwoity mikrofon. Przyda się podczas nagrywania dźwięków otoczenia ale również podczas nagrywania np. dialogów w plenerze.

Specyfikacja:

  • Charakterystyka kierunkowa: superkardioidalna
  • Zakres częstotliwości: 20 Hz – 20 kHz
  • Maksymalny SPL: 130 dB SPL (1 kHz @ 1% THD, obciążenie 600 Ω)
  • Równoważny poziom hałasu: 10 dB SPL (A-ważone)
  • Czułość mikrofonu: – 23,5 dB
  • zasilanie: 2 mA @ 48 V; phantom
  • typ złącza: XLR
  • wymiary: 203 x 19 x 19 mm
  • waga: 76g

Audio-Technica BP28L

Shotgun premium dla osób poszukujących niskich szumów własnych i świetnych walorów dźwiękowych. Dość drogi mikrofon, bazujący na dużej w swojej klasie membranie. Ceną za świetną jakość, jest bardzo duża długość oraz niestandardowa średnica. Oznacza to, że niestety mikrofon nie jest kompatybilny z uniwersalnymi blimpami.

Audio-Technica BP28L - mikrofon shotgun o niskich szumach własnych

Audio-Technica BP28L – mikrofon z dużą membraną typu shotgun. Ultraniskie szumy własne 3dB (A).

Jest to prawdopodobnie najcichszy na rynku mikrofon z szumami własnymi na poziomie 3dB (A).

Specyfikacja:

  • Wzór biegunowy: liniowy + gradientowy
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz -20 kHz
  • Filtr dolnozaporowy: 80 Hz, 18 dB/oktawę
  • Pad: -10 dB
  • Czułość w polu swobodnym: -23 dB (70,8 mV) (0 dB=1 V/Pa, 1 kHz)
  • Impedancja: 250 omów
  • Maksymalny poziom dźwięku wejściowego: 138 dB SPL (1 kHz przy 1% THD), 148 dB SPL (gdy pad jest włączony.)
  • Równoważny poziom hałasu: 3 dB SPL (A-ważone)
  • Zakres dynamiki: 135 dB (1 kHz przy maks. SPL)
  • Stosunek sygnału do szumu: 91 dB (1 kHz przy 1 Pa, A-ważony)
  • Wymagania dotyczące zasilania fantomowego: 11-52 V DC, 3,4 mA
  • Przełączniki: Low Cut: wł/wył;
  • Pad: wł/wył
  • Wymiary: 567.9 mm (22.4″) długość, 28.0 mm (1.1″) maksymalna średnica korpusu
  • Złącze wyjściowe: Zintegrowany 3-pin typ XLR-M
  • Waga: 313g

Mikrofony ambisoniczne 360/3D

Dźwięk przestrzenny zyskuje coraz większą popularność. Również wśród osób nagrywających dźwięki natury i otoczenia. Oto najciekawsze mikrofony 3D (ambisonic) dostępne na rynku.

Zoom H3-VR

To prawdopodobnie najtańszy mikrofon ambisoniczny na rynku. Ale to nie wszytko, to nie tylko mikrofon ale również wbudowany recorder. Zoom H3-VR pozwala nagrywać dźwięki w różnych formatach 3D. To chyba jeden z najprostszych i najbardziej kompaktowych urządzeń, które można znaleźć.

Zoom H3-VR - mikrofon ambisoniczny i rejestrator w jednym

Zoom H3-VR – to rejestrator i mikrofon w jednym. Najlepszy na początek przygody z dźwiękiem 3D.

Wbudowany rekoreder pozwala nagrać dźwięki w 24bit, a dedykowane oprogramowanie pozwoli przygotować materiał do publikacji. Trochę brakuje wsparcia dla 32bit-flow, ale w tej cenie, nie znajdziemy nic lepszego. Idealny na początek przygody z nagraniami 3D/ambisonic.

Potrzebujesz więcej informacji? Pisaliśmy już o mikrofonie Zoom H3-VR.

Rode NT-SF1

Mikrofon ambisoniczny, dużo tańszy brat modelu Soundfield SPS 200. To właśnie niższa cena i dobre opinie, sprawiły, że to najczęściej kupowany mikrofon ambisoniczny. Jeśli myślisz o wejściu w nagrywanie ambisonic warto rozejrzeć się za Rode NT-SF1, Mikrofon specjalistyczny, pod wysokiej jakości nagrania VR/360.

Rode NT-SF1 – bardzo popularny mikrofon ambisoniczny. Jeden z najczęściej wybieranych mikrofonów 4 kapsułkowych na rynku.

Sennheiser Ambeo VR Mic

Bardzo ciekawy i doceniany mikrofon typu 360 idealny do nagrań dla przemysłu filmowego. Mikrofon porównywalny z Rode NT-SF1 jednak o wyższej cenie. Aktualnie różnica jest dość spora, patrząc na akcesoria jakie musimy dokupić do Ambeo w stosunku do pakietu, który otrzymujemy z Rode.

Sennheiser Ambeo VR Mic

Sennheiser Ambeo VR Mic – to jeden z ciekawszych modeli ambi 3D dostępnych na rynku.

Nadal jest to bardzo ciekawy mikrofon, który przez wielu jest uważany za lepszy od modelu NT-SF1. To oczywiście kwestia własnych preferencji oraz preferencji klienta, dla którego wykonujemy nagranie.

Oktava MK-4012

Oktava MK-4012 - mikrofon ambisoniczny

To ambisoniczna wersja modelu Oktava MK-012. Składa się z czterech kapsuł, rejestrujących dźwięk w 360 stopniach. Bardzo rzadka do spotkania i zakupienia. Dodajemy, ją jako ciekawostkę do całego zestawienia. Wraz z modularną budową serii MK-012 niestety przejęła również dość wysokie szumy własne tych kapsuł. W Polsce model niedostępny.

Nevaton VR

Nevaton VR - Ambisonic Microphone

Prawdopodobnie najlepszy mikrofon 3D bazujący na 4 mikrofonach. Nevaton VR to cena premium, budowa w oparciu o duże membrany oraz szumy własne tylko 4dB. Nevaton to producent, który poświęcił się produkcji mikrofonów z najwyższej półki o niesamowitych konstrukcjach i budowie. Prawdopodobnie najlepsze mikrofony, do nagrań terenowych oraz instrumentalno-wokalnych. Cena to ponad 26tyś złotych.

Sprawdź również:

Zapraszamy na warsztaty

Zapraszamy na nasze Warsztaty z nagrań terenowych. Podczas kursu zgłębimy nie tylko praktyczne aspekty obsługi sprzętu, ale także wnikniemy głębiej w sztukę słuchania i interpretacji otoczenia dźwiękowego.

Wesprzyj Archiwum dźwięków przyrody

Jeśli podobał Ci się ten post i chciałbyś wesprzeć Ambient Soundmap oraz projekt nagrania archiwum dźwięków przyrody rozważ "postawienie nam kawy" lub Zostań Patronem.

Patroni otrzymują dostęp do ukrytych nagrań dźwiękowych oraz do ciekawych publikacji o nagraniach terenowych, których nie znajdziesz nigdzie indziej w internecie.

Jeśli nie jesteś w stanie wesprzeć strony finansowo, podziel się tym postem z innymi lub zostaw komentarz poniżej, dając mi znać, że podobał Ci się ten post! Oba te sposoby są darmowe i pomagają w rozwoju strony. Dziękujemy.

6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *