Audio-Technica BP28L – shotgun dla wymagających

Audio-Technica BP28L – to dość nowy mikrofon shotgun (premiera w 2021 roku). Jest to dość mało doceniany, wielkomembranowy mikrofon typu shotgun z bardzo niskim szumem własnym – 3 dB SPL (A-ważone). Prawdziwa gratka dla wymagających speców od dźwięku.

Jeśli rozważasz zakup mikforonu shotgun do nagrywania dźwięków otoczenia, czy pracy przy nagrywaniu efektów specjalnych, warto sprawdzić BP28L. Nie tylko posiada najmniejsze na rynku szumy, ale również posiada budowę w oparciu o dużą membranę.

Jednym z minusów, tego modelu może być niższa odporność na wilgotność (przypadłość dużych membran). Tego niestety na ten moment nie możemy potwierdzić, ale postaramy się zdobyć mikrofon do testów (a potem może i zakupimy na własność).

Po co mikrofon shotgun do nagrywania w terenie?

Pewno zastanawiasz się po co tobie mikrofon typu shotgun? Jeśli nagrywasz dźwięki otoczenia (w mono lub stereo), wykorzystujesz mikrofony tworzące ogólny przegląd tła. Tutaj możemy mówić np. o technice Stereo A/B czy X/Y.

Tak nagrany dźwięk pokazuje szeroką gamę dźwięków „całego otoczenia”, jeśli jednak chcesz wyreparować z otoczenia pojedynczy dźwięk (np. jednego elementu, dźwięk śpiewającego ptaka), to możesz chcieć sięgnąć właśnie po shotgun.

Mikrofony tego typu nagrywają dźwięki z samego przodu mikrofonu (z frontu), mają liniową charakterystykę, bardzo kierunkową. Czyli w tym kierunku, w który mikrofon postawisz, to tylko z tego kierunku nagramy dźwięki. Idealne rozwiązanie, jeśli polujemy np. na śpiew wybranego ptaka.

Długi mikrofon typu shotgun – Audio-Technica BP28L

Jest to długi oraz wielko-membranowy mikrofon, charakteryzujący się niskim szumem własnym (tylko 3 dB SPL (A-ważone)). Nagrywając w terenie, szczególnie ciche dźwięki natury jednym z ważniejszych elementów, na które zwracamy uwagę to szumy własne (tu ekstremalnie niskie) oraz szeroki zakres dźwięków i naturalność mikrofonu.

Patrząc na dane, budowę oraz zastosowane elementy – BP28L powstał chyba z myślą o nas, osobach nagrywających dźwięki natury i dźwięki otoczenia. Oczywiście jego świetne walory akustyczne wymusiły stworzenie mikrofonu w o dużych gabarytach.

Mniejsza mobilność, za cenę lepszej jakości dźwięku. My raczej wchodzimy w taki układ!

BP28L słowami producenta

Mikrofon oferuje 153dB maksymalnego SPL (z 10 db pad) i wąski wzór biegunowości, niski poziom szumów (BP28L: 3 dB) oraz opatentowaną konstrukcję portu akustycznego, aby utrzymać kierunkowość w całym zakresie częstotliwości.

Mikrofon łączy element pojemnościowy o dużej membranie z konstrukcją typu shotgun o średnicy 28 mm w celu uzyskania niskiego poziomu szumów. Zapewnia studyjną jakość i zostały stworzony z myślą o nagrywaniu dźwięku z dystansu – np. na planach filmowych, telewizyjnych, teatralnych, nagrań w plenerze czy podczas transmisji sportowych.

Audio-Technica BP28L – specyfikacja:

  • Element: Stała płytka tylna, trwale spolaryzowany kondensator
  • Wzór biegunowy: liniowy + gradientowy
  • Pasmo przenoszenia: 20-20,000 Hz
  • Filtr dolnozaporowy: 80 Hz, 18 dB/oktawę
  • Pad: -10 dB
  • Czułość w polu swobodnym: -23 dB (70,8 mV) (0 dB=1 V/Pa, 1 kHz)
  • Impedancja: 250 omów
  • Maksymalny poziom dźwięku wejściowego: 138 dB SPL (1 kHz przy 1% THD), 148 dB SPL (gdy pad jest włączony.)
  • Szumy: 3 dB SPL (A-ważone)
  • Zakres dynamiki: 135 dB (1 kHz przy maks. SPL)
  • Stosunek sygnału do szumu: 91 dB (1 kHz przy 1 Pa, A-ważony)
  • Wymagania dotyczące zasilania fantomowego: 11-52 V DC, 3,4 mA
  • Przełączniki: Low Cut: wł/wył;
  • Pad: wł/wył
  • Waga: 313 g (11 uncji)
  • Wymiary: 567.9 mm (22.4″) długość, 28.0 mm (1.1″) maksymalna średnica korpusu
  • Złącze wyjściowe: Zintegrowany 3-pin typ XLR-M

Słabe strony mikrofonu Audio-Technica BP28L

Czy to słabe strony, tego mikrofonu musicie sami ocenić, ale ostrzegamy o wszystkim, co może zniechęcić do podjęcia decyzji do zakupu. Oczywiście, te „słabe” strony są niejako wymuszone przez zastosowanie dużej kapsuły mikrofonu.

  • Duże wymiary – mikrofon BP29L ma średnicę 28 mm, gdzie standardowy mikrofon shotgun posiada średnicę 22 mm (np. Sennheiser MKH 416). Oznacza, to że niestety na ten moment nie wszyscy producenci oferują montaż w Blipie pod tak „gruby” mikrofon. Kolejną sprawą jest długość, która wynosi, aż 567.9 mm (długość MKH 416 to 250 mm). I oczywiście waga, dla BP28L to 313g dla MKH 416 to 175g.
  • Słabsza odporność na wilgoć – większość mikrofonów gun firmy Sennheiser na podwyższoną odporność na pracę w wilgotnym środowisku. Ta odpowiedniość jest oczywiście potwierdzona przez użytkowników. Jednak dla dużych membran nie jest tak łatwo zapewnić taką odporność. Podejrzewamy, że BP28L ma mniejszą/słabszą odporność na wilgoć od mało-mebranowych mikrofonów.
  • Słaba popularność i dostępność – niestety jak na ten moment, nie znaleźliśmy sampli nagranych tym mikrofonem. Dodatkowo jest on słabo dostępny w sklepach (fizycznie na półkach). Decydując się na tak drogi mikrofon, fajnie by było go przetestować jeszcze przed zakupem. Rok od prezentacji, mikrofon nie stał się popularny – jest również pomijany w prasie branżowej.
  • Mała kompatybilność z osprzętem – blimpy, osłony, montaże – tego typu akcesoria muszą dopiero powstać dla mikrofonów o średnicy 28 mm. Na ten moment, nie mamy dedykowanych systemów na rynku. Możemy oczywiście spróbować samemu dopasować nasze akcesoria pod mikrofon, ale w profesjonalnej pracy nie o to chodzi.

Dobre strony mikrofonu Audio-Technica BP28L

Powyżej napisaliśmy co nas martwi i z czym może być problem (szczególnie z pracą w środowisku o dużej wilgotności). Ale oczywiście, ten mikrofon ma również inne ciekawe i dobre strony, gdzie konkurencja na ten moment nie może niczego zaproponować.

  • Ekstremalnie niskie szumy własne (Self Noise) – dla modelu BP28L to tylko 3dB, tak niskich szumów nie ma żaden inny mikrofon typu shotgun. Jeśli polujemy na ciche dźwięki potrzebujemy mikrofony o niskich szumach własnych. A-T ma się na tym polu czym pochwalić.
  • Świetny SNR (ang. signal to noise ratio) – dla tego mikrofonu to świetny wynik 91! Brawo!
  • Duża membrana mikrofonu – mamy dużą wagę i rozmiary, ale uzasadnione jest to potrzebą zmieszczenia dużej membrany, która pozwoliła na tak niski poziom szumów. Dodatkowo tego typu membrany dodają prawdziwej plastyczności dźwięków. Wydaje się, że model BP28L powstał z myślą o osobach poszukującej naturalnej ale ciepłej barwy dźwięku.

Audio-Technica BP28L vs Sennheiser – porównanie wymiarów

Porozmawiajmy odrobinę o wymiarach mikrofonów. Oczywiście pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to średnica mikrofonu wynosząca 28 mm. Ale sprawdźmy jak wypadają konkurencyjne produkty firmy Sennheiser.

MikrofonŚrednicaDługośćWaga
Audio-Technica BP28L28 mm567.9 mm313g
Audio-Technica BP2828 mm354.9 mm223g
Sennheiser MKH 41622 mm250 mm175g
Sennheiser MKH 7025 mm410 mm150g
Sennheiser MKH 8060*19 mm175 mm112 g
Sennheiser MKH 8070*19 mm462 mm332g
* waga i długość zostały powiększone o moduł XML (30 mm i 32g)

Audio-Technica BP28L vs Sennheiser – porównanie specyfikacji

Oczywiście porównamy tutaj tylko niektóre elementy specyfikacji. Pomoże to w szybkim przeanalizowaniu danych do dalszego sprawdzenia modeli. Oczywiście, bazujemy na danych producentów oraz na najpopularniejszych modelach. Niektóre modele w zestawieniu jak np. MKH 70 dostępne są już tylko na rynku wtórnym.

MikrofonSNRSzumy własneSPL (dB)Pasmo
Audio-Technica BP28L913 dB135/14820-20,000 Hz
Audio-Technica BP28868 dB143/15320-19,000 Hz
Sennheiser MKH 4168013 dB13040-20,000 Hz
Sennheiser MKH 70895 dB12450-20,000 Hz
Sennheiser MKH 8060N/A11 dB12950-25,000 Hz
Sennheiser MKH 8070N/A8 dB12445-20,000 Hz

SNR (ang. signal to noise ratio) – stosunek sygnału użytecznego do szumu, tj. wszelkiego typu niepożądanych sygnałów. Parametr wyrażany jest w decybelach i im wyższa jego wartość, tym lepszą jakość dźwięku zapewni mikrofon.

Audio-Technica lepsza niż Sennheiser?

Każdy producent ma w swojej ofercie świetnej jakości mikrofony, nie jest inaczej z marką Sennheiser. Wyprodukowała ona wiele modeli, które przez lata stały się synonimem dla mikrofonu typu gun. Jednak na ten moment producent, nie posiada tego typu mikrofonu z tak niskimi szumami własnymi, zbudowanego w oparciu o dużą membranę.

Sennheiser MKH 416 to standard i koń roboczy przemysłu filmowego. Niesamowita wytrzymałość przy świetnej jakości dźwięku. Jest on również często wybieranym modelem wśród osób nagrywających przyrodę.

Jeszcze lepsze od 416’tki modele to Sennheiser MKH 70 & Sennheiser MKH 8070 – które również na papierze wypadają słabiej od BP28L. Niemniej wszystkie wspomniane modele warto przetestować, przed podjęciem decyzji o zakupie.

Podsumowanie – Audio-Technica BP28L

Dziwne, że rok po pokazaniu modelu jest o nim tak mało informacji. Nadaremnie szukać sampli dźwiękowych – nie wierzycie, wystarczy poszukać ich w internecie. Utrudnia to podjęcie decyzji zakupowej, a cena mikrofonu to aktualnie (wrzesień 2022) około 5100zł.

Z jednej strony mamy mikrofon świetny na papierze, ale nie został on dokładnie przetestowany przez użytkowników końcowych w terenie. Miejmy nadzieję, że pojawi się więcej informacji, konkretnych testów oraz oczywiście nagrań, z których będziemy mogli bliżej poznać jak brzmi ten mikrofon.

Czas pokaże, czy nowy model Audio-Technica BP28L podbije serca osób poszukujących dźwięków przyrody (np. do nagrywania ptaków).