Porównanie mikrofonów Audio-Technica BP4025 vs 2x Audio-Technica AT4022

Porównanie popularnych mikrofonów do nagrywania dźwięku w formacie stereo pozwala na lepsze zrozumienie ich cech i możliwości. Oba rodzaje mikrofonów mają unikalne właściwości i zastosowania, które warto sprawdzić.

Z jednej strony mamy mikrofon stereofoniczny Audio-Technica BP4025, wyposażony w dwie kapsułki ustawione w konfiguracji X/Y.

Z drugiej strony, para mikrofonów omni Audio-Technica AT4022, zainstalowanych w standardowej konfiguracji A/B, umieszczonych w tym samym położeniu co mikrofon BP4025.

Nagrania dokonano przy użyciu rejestratora Sound Devices MixPre-6 II, do którego podłączono trzy mikrofony (cztery kapsułki).

Wszystkie poziomy wyregulowałem na równi, z drobnymi korektami, zapewniającymi optymalne ustawienia dla każdego z mikrofonów.

Audio-Technica BP4025 vs 2x Audio-Technica AT4022

Oba zestawy zapewniają doskonałą jakość nagrań, chociaż oczywiście można zauważyć subtelne różnice, a sposób rejestrowania dźwięków jest nieco inny. Inspiracją do stworzenia tego materiału był brak podobnych porównań, które mógłbym znaleźć wcześniej.

Nagrania wykonałem w Krakowie, gdzie z okna zarejestrowałem dźwięki otoczenia. Cały materiał nie był poddałem żadnej obróbce, filtracji ani odszumieniu.

Dostarczam tu surowy dźwięk prosto z mikrofonów, tak jak został zarejestrowany przez rejestrator audio.

Nagranie Kraków, Prądnik Czerwony, 14/03/2024

Co wybrać BP4025 czy 2x AT4022?

Wybór między BP4025 a dwoma mikrofonami AT4022 zależy głównie od indywidualnych preferencji oraz specyfiki projektu nagraniowego.

Jeśli zależy nam na niskiej wadze oraz przenośności, BP4025 może być lepszym wyborem. Jego konstrukcja stereofoniczna X/Y pozwala na nagrywanie w formacie stereo za pomocą jednego mikrofonu.

To sprawia że jest bardziej praktyczny w niektórych sytuacjach, zwłaszcza na wycieczkach lub w terenie.

Z drugiej strony, para mikrofonów AT4022 oferuje większą elastyczność i precyzję w dostosowywaniu głośności, co może być istotne w przypadku bardziej zróżnicowanych źródeł dźwięku.

Jeśli więc potrzebujemy większej kontroli nad nagrywanym materiałem lub pracujemy w bardziej zróżnicowanym otoczeniu dźwiękowym, ta opcja może być bardziej odpowiednia.

W ostatecznym rozrachunku, decyzja musisz podjąć indywidualnie, biorąc pod uwagę specyfikę projektu oraz własne preferencje co do charakteru i jakości dźwięku.

Audio Technica BP4025

Mikrofony stereofoniczne, takie jak Audio-Technica BP4025, są znane ze swojej zdolności do precyzyjnego uchwycenia przestrzeni dźwiękowej. Dzięki zastosowaniu dwóch kapsułek ustawionych w konfiguracji X/Y, mikrofon taki jest w stanie rejestrować dźwięk z szerokim zakresem i głębią.

Jest on idealny do nagrywania koncertów, wydarzeń na żywo czy otoczenia naturalnego.

Audio-Technica BP4025

Audio-Technica BP4025

Podsumowanie BP4025

Mikrofon BP4025 ma pewne cechy, które trzeba wziąć pod uwagę – jest to mikrofon „gorący”, co oznacza, że może łatwo ulec przesterowaniu.

Dlatego konieczne jest monitorowanie poziomu głośności ścieżek (gain) podczas nagrywania. Niemniej jednak, jego niska waga i kompaktowy design są zdecydowanie jego zaletami.

To właśnie te cechy sprawiają, że BP4025 jest idealnym wyborem na pieszą wycieczkę. Znacznie łatwiej jest zabrać go ze sobą niż parę mikrofonów AT4022 z belką stereo.

Audio Technica AT4022

Z kolei mikrofony omni, takie jak Audio-Technica AT4022, charakteryzują się swoją równomierną czułością na wszystkich kierunkach, co sprawia, że są bardziej wszechstronne w zakresie rejestrowania dźwięku otoczenia.

W standardowej konfiguracji A/B, para takich mikrofonów może stworzyć przestrzenny dźwięk, który doskonale oddaje atmosferę otaczającego środowiska. Są idealnym narzędziem do nagrywania naturalnych dźwięków, takich jak odgłosy natury czy dźwięki ambient.

Audio-Technica AT4022

Audio-Technica AT4022

Podsumowanie AT4022

Mikrofony AT4022 umieściłem na belce stereo w konfiguracji A/B. Taki układ jest znacznie mniej przenośny i bardziej kłopotliwy w transporcie, a także zajmuje więcej miejsca.

Jednak para mikrofonów AT4022 radzi sobie znakomicie z różnorodnymi źródłami dźwięku. Umożliwiają one łatwe dostosowanie głośności, co jest ich wielką zaletą.

Sound Devices MixPre-6 II

Wniosek jest taki, że wybór między tymi dwoma rodzajami mikrofonów zależy głównie od konkretnych potrzeb i charakteru projektu nagraniowego.

Moim zdaniem mikrofony stereofoniczne wydają się lepiej sprawdzać w sytuacjach, gdzie ważne jest precyzyjne uchwycenie kierunkowości dźwięku.

A para mikrofonów omni, są doskonałym wyborem do nagrywania otaczającego środowiska dźwiękowego.

Zapraszamy na warsztaty

Zapraszamy na nasze Warsztaty z nagrań terenowych. Podczas kursu zgłębimy nie tylko praktyczne aspekty obsługi sprzętu, ale także wnikniemy głębiej w sztukę słuchania i interpretacji otoczenia dźwiękowego.

Wesprzyj Archiwum dźwięków przyrody

Jeśli podobał Ci się ten post i chciałbyś wesprzeć Ambient Soundmap oraz projekt nagrania archiwum dźwięków przyrody rozważ "postawienie nam kawy" lub Zostań Patronem.

Patroni otrzymują dostęp do ukrytych nagrań dźwiękowych oraz do ciekawych publikacji o nagraniach terenowych, których nie znajdziesz nigdzie indziej w internecie.

Jeśli nie jesteś w stanie wesprzeć strony finansowo, podziel się tym postem z innymi lub zostaw komentarz poniżej, dając mi znać, że podobał Ci się ten post! Oba te sposoby są darmowe i pomagają w rozwoju strony. Dziękujemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *