Oto najpopularniejsze i najlepsze naszym zdaniem budżetowe i profesjonalne mikrofony bezprzewodowe. Stworzyliśmy pełen ranking mikrofonów bezprzewodowych idealnych do szerokich zastosowań dźwiękowych. Czy potrzebujesz dźwięk na planie filmowym, pod vloging czy przeprowadzanie wywiadu. Te popularne i tanie urządzenia, pomogą nagrać świetny dźwięk, którego nie powstydzi się profesjonalista.

Bezprzewodowy system mikrofonowy, czy go potrzebujesz i czym jest taki system? Skupimy się na wykorzystaniu systemu podczas nagrań terenowych oraz nagrań na planie filmowym. Jak z niego korzystać oraz czy ułatwi nam naszą pracę realizatora dźwięku.

Bezprzewodowy system, czyli jak przesyłać dźwięk na odległość bez użycia kabli. Przydatny również podczas nagrań natury – nagrania na odległość.

Czym jest Bezprzewodowy system mikrofonowy?

Czym w ogóle jest system mikrofonów bezprzewodowych? Mikrofon bezprzewodowy to mikrofon pozbawiony fizycznego kabla łączącego go bezpośrednio ze sprzętem wzmacniającym, z którym jest związany.

System mikrofonu bezprzewodowego pozwala na przesyłanie głosu użytkownika (dźwięku nagrywanego) „bezprzewodowo” do jego odbiornika.

Z czego składa się system przesyłania dźwięku bezprzewodowo?

Z mikrofonu, nadajnika i odbiornika. Mikrofon podłączony jest do nadajnika, który transmituje dźwięk do odbiornika. Mamy oczywiście możliwość sparowania kilku nadajników do jednego odbiornika. Poniżej przedstawiliśmy podstawowy zestaw 1+2 (jeden odbiornik + dwa nadajniki).

W ten sposób możemy zapisywać dźwięki z dwóch niezależnych źródeł (np. dwie osoby prowadzące rozmowę). Nadajniki są nadajnikami mono, lecz dzięki wykorzystaniu dwóch takich nadajników, możemy nagrać jedną ścieżkę stereo. Idealne do nagrań terenowych na odległość z wykorzystaniem np. dwóch mikrofonów EM272 czy AOM-5024L.

Uwaga, należy pamiętać, że nadajniki nie posiadają zasilania fantom 48V pod mikrofony. Jeśli wykorzystujemy mikrofon z łączem XLR zasilanie phantom należy dostarczyć osobno do mikrofonu (część mikrofonów posiada możliwość zainstalowania wewnętrznej baterii).

Mikrofon

Oczywiście potrzebujemy mikrofon. W systemach bezprzewodowych prosty mikrofon typu Omni często wbudowany jest w nadajnik. Dodatkowo możemy do nadajnika dołączyć mikrofon krawatowy czy inny mikrofon pod złącze jack lub XLR (za pomocą kabla jack-XLR).

Nadajnik

Nadajnik (lub kilka) podłączony jest bezpośrednio pod mikrofony i przesyła bezprzewodowo sygnał audio do odbiornika. Jeśli jednocześnie rejestrujemy dźwięk z kilku mikrofonów, potrzebujemy kilka nadajników (np. w konfiguracji 1+2). Do nadajnika dołączony jest mikrofon za pomocą przewodu lub korzystamy z wbudowanego mikrofonu w nadajnik.

Odbiornik

Odbiornik odbiera dźwięki z nadajników i pozwala na ich dalsze wykorzystanie (np. do zgrania dźwięku, do jego zmiksowana lub jako odsłuch). Niektóre systemy bezprzewodowe posiadają funkcję talkback pozwalającą na komunikacji dźwiękowej pomiędzy nadajnikiem a odbiornikiem. Przydaje się to szczególnie podczas nagrań na żywo, gdy prowadzący może nie tylko nagrywać dźwięk i go odsłuchiwać, ale również może w przerwie komunikować się z osobą odbierającą dźwięk.

Podczas nagrywania audio możemy wykorzystywać wiele nadajników oraz wiele odbiorników. Dźwięk możemy zgrywać w formie mono lub stereo, oraz prowadzić skomplikowane nagrania wielokanałowe bez wykorzystania kilometrów kabli.

Jak wykorzystać bezprzewodowy system mikrofonowy?

Jest wiele sposobów na wykorzystanie bezprzewodowego systemu mikrofonowego. Od wykorzystania go na planie filmowym, przez nagrania terenowe, po konferencje czy koncerty muzyczne. Tego typu systemy wykorzystuje się od lat w przemyśle filmowym, muzycznym oraz ogólnie w zastosowaniach audio-video.

Poniżej przedstawiamy tylko kilka możliwości wykorzystania takiego systemu w życiu codziennym. Samych sposobów wykorzystania jest oczywiście znacznie więcej.

Wykorzystanie na planie filmowym

Bezprzewodowy system mikrofonowy ma bardzo szerokie zastosowanie na planie filmowym. Od przekazywania dźwięku do zbiorowego mixera, przez nasłuch i kontakt pomiędzy dźwiękowcami, a szefem produkcji audio.

Bezprzewodowy mikrofon możemy w prosty i mało inwazyjny sposób umieścić na aktorach, tak by zbierał on dźwięk i nie był widoczny w kamerze. Dodatkowo wszystkie ścieżki mikrofonowe lub ich część, możemy przesłać do głównego dźwiękowca. Ma on pogląd na cały nagrywany materiał audio na żywo.

Podczas kręcenia filmu, na planie może być wykorzystywany jeden mikrofon, a może również tych mikrofonów być wiele. Prowadzenie przewodów po planie było by nie tylko mało wygodne ale również bardzo kosztowne. Dużo lepiej sprawdzi się system bezprzewodowy.

Podczas kręcenia sceny, osoby nagrywające i nadzorujące dźwięk mają wgląd do ścieżki. Wiedzą np. jeśli występuje jakiś problem z dźwiękiem lub jakiś element na planie przeszkadza w nagraniu czystego dźwięku. Takie nasłuchiwanie pozwala na szybkie reagowanie, przerwanie ujęcia czy wdrożenie zmian (np. wyłączenie zbyt głośnych elementów).

Na końcu i reżyser ma wgląd nie tylko do samego video ale również do dźwięku. Pozwala to lepiej ocenić daną scenę i czy warto wprowadzić jakieś zmiany.

W reportażach czy vlogowaniu

Nagrywanie dźwięku w ruchu, czy to podczas reportażu, wywiadu czy gdy vlogujemy. Często korzystamy z jednej kamery, ale możemy skorzystać w tym wypadku z małych mikrofonów krawatowych dla każdej osoby, którą nagrywamy.

Wyobraźcie sobie wywiad w ruchu, gdy musimy ciągnąć są sobą kable. Będzie to nie tylko niewygodne ale również niebezpieczne. Dodatkowym atutem, jest również szybkość uruchomienia i prostota systemu bezprzewodowego.

Podczas nagrań terenowych

Idealne podczas nagrań przyrody, w tym łatwo płochliwych zwierząt. Gdy chcesz na żywo przesłuchiwać swoje nagrania będąc z dala od samego recordera. Z systemem bezprzewodowym jest to możliwe. W jednym miejscu pozostawiamy uruchomiony rejestrator, a sami z odbiornikiem i słuchawkami idziemy kilka-kilkadziesiąt metrów dalej.

Również bardzo przydaje się przesyłanie dźwięku do kamery, podczas kręcenia np. filmów przyrodniczych. W przypadku rozwiązania bezprzewodowego, z innego miejsca mogą być robione ujęcia video, a z innego ujęcia audio.

Pamiętajmy, że zwierzęta potrafią nie tylko wyczuć nasz zapach, ale również nas usłyszeć. Jeśli jest tylko taka możliwość, warto odejść na kilkadziesiąt kroków od miejsca nagrania, by nasz ruch czy oddech nie zarejestrował się na nagraniu.

Co wybrać 2.4GHz czy UHF?

Nie ma idealnego systemu, czasem użyjemy 2.4GHz a czasem UHF. Wszystko zależy od przepisów prawnych, ograniczeń danego miejsca, wykrytych zakłóceń i potencjalnych problemów. Przykładowo systemy UHF są mało odporne na zakłócenia od dużych anten nadawczych radiowych i telewizyjnych, od urządzeń elektrycznych wytwarzających silne pole magnetyczne. W takim środowisku sięgniemy po rozwiązanie 2.4GHz, które może okazać się lepsze lub mniej narażone na zakłócenia.

Różnica polega na częstotliwościach użytych w danym systemie. Każdy standard posiada swoje zalety i wady, każdy możemy wykorzystać do profesjonalnych zastosowań. Prostsze systemy pracują w oparciu o standard 2.4GHz, który wykorzystuje się w wielu urządzeniach konsumenckich (np. routery). Czasem potrzebujemy większego zasięgu czy pracy odpornej na zakłócenia pod 2.4GHz wtedy sięgniemy po system na bazie UHF.

Warto wiedzieć, że system UHF często nazywany jest systemem analogowym, a systemy oparte o zakres 2.4GHz jako system cyfrowy.

Systemy UHF są standardem wykorzystywanym w zawodowym / przemysłowym przesyłaniu dźwięku. Jeśli jesteś na planie filmowym, dźwiękowcy raczej skorzystają z rozwiązania radiowego UHF, aniżeli rozwiązania na 2.4GHz. Dodatkowo fale radiowe dużo lepiej dają sobie radę z przeszkodami (np. drzewa, krzaki, mury, etc.).

Pytanie jakie należy sobie zadać, to w jaki sposób będziemy wykorzystywać system? Jeśli nagrywamy w bliskim otoczeniu kamery i bez przeszkód naturalnych pomiędzy nadajnikiem/odbiornikiem (np. vloging lub wywiad), powinien nam wystarczyć system na 2.4GHz.

Jeśli jednak pracujemy w zmiennych warunkach, na większe odległości i w otoczeniu gdzie występują różnego typu przeszkody, warto wybrać rozwiązanie na UHF.

Zakłócenia i przepisy prawa

Nie ma najlepszego rozwiązania. Czasem warto korzystać z systemu na 2.4GHz a czasem systemu UHF. Wszystko zależy od warunków w jakich pracujemy oraz od miejsca. W niektórych miejscach zakłócenia są większe dla systemu UHF i wtedy wykorzystamy system 2.4GHz w innych jest na odwrót.

Dodatkowo dochodzą ograniczenia związane z zakazami i prawem. Czasem prawnie możemy wykorzystać jednego systemu, bo np. w danym miejscu nie wolno korzystać z nadajników wykorzystujących dane częstotliwości.

Najlepsze mikrofony bezprzewodowe 2.4GHz

System bezprzewodowy działający w oparciu o standard 2.4GHz. Nadajniki często posiadają wbudowany recorder. Ich główną zaletą jest mała waga, rozmiar oraz automatyczne parowanie. Wykorzystują wbudowaną baterię, która w ciepłe dni wytrzymuje pomiędzy 5 a 8 godzin pracy. Urządzenia pod 2.4GHz są często tańsze i mniejsze od urządzeń UHF.

Bardzo proste rozwiązanie typu plug&play. Prostota i małe wymiary, nie oznaczają, że to rozwiązanie jest gorsze. W wielu przypadkach, chcemy po prostu uruchomić szybko system i nie myśleć o zaawansowanych ustawieniach. Idealne do prowadzenia wywiadu, podcastu czy podczas vlogowania. Świetnie również sprawdzi się podczas nagrywania filmów instruktażowych w studio.

Wszystkie poniższe urządzenia należą do grupy amatorskiej, nie stosuje się ich w profesjonalnych zastosowaniach audio. Niemniej na początek zabawy z bezprzewodowymi systemami oraz pod proste amatorskie produkcje wystarczą.

Comica Audio Vimo Q

Comica Audio Vimo Q

To bardzo ciekawy zestaw posiadający nie dwa, a aż cztery nadajniki/mikrofony.

Comica Audio Vimo Q – czterokanałowy mini bezprzewodowy system mikrofonowy. Comica Audio Vimo Q jest lekkim, mobilnym zestawem audio, które nada się do nagrywania wideo, vlogowania, wywiadów, transmisji na żywo, podcastów, spotkań online i wiele więcej.

Mikrofonowy zestaw bezprzewodowy - Comica BoomX-D Pro D2

Comica BoomX-D Pro D2

Tani i popularny zestaw bezprzewodowy na 2.4GHz. Bardzo ciekawy produkt na początek przygody z nagrywaniem bezprzewodowym. Zestaw posiada bardzo atrakcyjną cenę.

Mały wymiar, wbudowana bateria oraz przyzwoity zasięg. A wszystko w bardzo dobrej cenie – czy potrzebujesz coś więcej na początek swojej bezprzewodowej audio-przygody?

Rode Wireless Go II

Rode Wireless Go II

Bardzo popularny system wśród youtuberów i vlogerów. Wbudowany recorder w nadajniki oraz dość dobry zasięg. Dobra alternatywa dla DJI Mic.

Rode i DJI zaprezentowali bardzo podobne urządzenia. Podobna jakość działania, chodź recorder w Rode nagra więcej dźwięku, za to poddanego kompresji (gorsza jakość). Oba modele należą do najpopularniejszych w swojej klasie.

DJI Mic

DJI Mic

Mały zestaw z ciekawym dotykowym panelem sterowania. Wbudowane recordery w nadajniki oraz dość dobra odległość robocza. Jeden z lepszych systemów amatorskich na rynku.

Małe rozmiary i dedykowane etui do ładowania odbiornika i nadajników. Bardzo dobry system, chodź ekran dotykowy nie nadaje się do użycia w rękawiczkach. Jakościowo bardzo podobny system do Rode. Na pewno jedno z najpopularniejszych rozwiązań amatorskich na rynku.

DJI Mic 2

DJI Mic 2

Następca poprzedniego modelu DJA Mic. Lżejszy bardziej rozbudowany model wspierający nagrania w 32bit.

Nowy model DJI Mic 2 wprowadza wiele nowości do systemu bezprzewodowego. Największą nowinką jest możliwość nagrywania w 32 bitach. Nowa wersja jest jeszcze mniejsza.

Bezprzewodowy system mikrofonowy 2.4GHz - Saramonic Vlink2 Kit2

Saramonic Vlink2 Kit2

Jeden z najbardziej zaawansowanych systemów na 2.4GHz. Ekrany znajdują się na spodniej części urządzenia. Odbiornik i nadajniki posiadają wbudowane akumulatory.

Bardzo ciekawy, dość rozbudowany zestaw pracujący w paśmie 2.4GHz. Idealne rozwiązanie dla filmowców i dźwiękowców, szukających przyzwoitego urządzenia. Jednym z minusów, jest wbudowany akumulator. Pozwala on na pracę do 8h, jednak nie możemy szybko wymienić baterii jeśli będzie taka potrzeba. Oczywiście system może działać na ładowaniu przez USB-C.

Najlepsze mikrofony bezprzewodowe UHF

Systemy UHF posiadają większy zasięg oraz lepszą pracę przy przeszkodach (ścianach, samochodach, słupach, mostach. etc.). W przeciwieństwie do urządzeń na 2.4GHz są one dużo częściej wykorzystywane w przemyśle filmowym oraz produkcjach profesjonalnych.

Wszystkie poniższe urządzenia należą do grupy amatorskiej, nie stosuje się ich w profesjonalnych zastosowaniach audio. Niemniej na początek zabawy z bezprzewodowymi systemami oraz pod proste amatorskie produkcje wystarczą.

Bezprzewodowy system mikrofonowy UHF - Godox WMicS1 Pro kit2

Godox WMicS1 Pro kit2

Nowy model Godox – zastosowano w nim mały ale kolorowy wyświetlacz. Zasięg do 100m, praca na bateriach (2xAA) do 8h i możliwość ładowania przez USB-C. Bardzo ciekawe urządzenie w dobrej cenie.

Bardzo ciekawa alternatywa dla UwMic9S zaprezentowanego poniżej. Wymiana baterii na duży plus. Zawsze szybciej jest zmienić akumulatory, niż naładować te wbudowane. Niestety model WMicS1 Pro nie otrzymał większego ekranu od wersji bez Pro. Ekran jest mały więc musimy nieźle się przyjrzeć by odczytać wszelkie informacje.

Godox WMicS2

Godox WMicS2

Najnowszy model mikrofonów bezprzewodowych Godox. Spore zmiany w budowie urządzenia, dodano wewnętrzny system nagrywania dźwięku (backup) oraz wbudowany w nadajnik mikrofon. Zasięg do 200m, zasilanie z wbudowanego akumulatora i możliwość ładowania przez USB-C.

Najnowszy mikrofon, który wkrótce trafi na stałe do oferty Godox w Europie. Zupełnie przebudowany nadajnik i odbiornik, nowa antena i zasięg do 200m. Model posiada wbudowany w nadajniki mikrofony do pracy bez mikrofonu przewodowego (krawatowego), ale również w zestawie znajdziemy mikrofony krawatowe. Godox WMicS2 został wyposażony we wbudowany akumulator ładowany przez USB Type-C, niestety producent nie podaje czasu pracy na akumulatorach. Niestety nowy model jak poprzednik (seria S1) nie otrzymał większego wyświetlacza. Wielka szkoda.

Bezprzewodowy system mikrofonowy UHF - Saramonic UwMic9S kit2

Saramonic UwMic9S kit2

Bardzo ciekawy system UFH. Na jednym ładowaniu może pracować do 8h i posiada zasięg około 100m. Odbiornik posiada dwa osobne wyjścia (L-P kanał), co jest wielkim plusem! Duży czytelny wyświetlacz może być atutem do zakupu.

Jeden z ciekawszych rozwiązań budżetowych. Dość znany i popularny system, cechuje go niska cena zakupu i dość dobre walory użytkowe. W zestawie dostajemy ochronny kufer do transportu i przechowywania. Możemy go ładować przez port USB-C. Jednym z minusów jest brak możliwości wymiany baterii (akumulator wbudowany). Odbiornik posiada dwa osobne wyjścia (2x jack mini) osobno dla lewego i osobno dla prawego kanału. To świetne udogodnienie do podłączenia bezpośrednio dwoma kablami pod recorder audio.

Comica CVM-WM300A

Comica CVM-WM300A

Najbardziej zaawansowany zestaw z firmy Comica. Posiada 96 kanałów w tym 2 niezależne grupy częstotliwości. Ciekawy zestaw dla amatora.

Bardzo ciekawe urządzenie od firmy Comica. Droższy od poprzedników, jednak wciąż budżetowy zestaw audio. System posiada dwie grupy (A-B) do podzielenia nadajników, jak również pracę w trybie mono/stereo. Wbudowana bateria powinna wytrzymać do 8h pracy. W zestawie dostajemy ochronny kufer do transportu i przechowywania. Możemy go ładować przez port USB-C. Jednym z minusów jest brak możliwości wymiany baterii.

Sennheiser EW 122P G4-G

Sennheiser EW 122P G4-G

Najprostszy ale doceniany zestaw marki Sennheiser – otrzymujemy jeden odbiornik, jeden nadajnik oraz jeden mikrofon krawatowy. Zasięg do 100m i praca na wymiennych bateriach. System często wykorzystywany na planach filmowych.

Siłą systemu Sennheiser jest jego różnorodność oraz zaawansowane systemy odbioru wielu ścieżek. Jeśli potrzebujemy sam odbiornik i nadajnik, warto pomyśleć o zakupie innej marki. Jeśli jednak poszukujemy rozwiązania profesjonalnego w ofercie firmy Sennheiser odnajdziemy olbrzymi pakiet odbiorników i nadajników pod obsługę audio. Musimy być przygotowani na ceny premium.

Czy potrzebujesz bezprzewodowy system mikrofonowy?

Jeśli nagrywamy za pomocą jednego recordera i nie potrzebujemy przesyłać dźwięku do kamery to prawdopodobnie nie. Inaczej się ma sytuacja, gdy pracujemy na kilku rejestratorach, miksujemy wiele ścieżek dźwięku na żywo lub gdy potrzebujemy bezprzewodowej transmisji dźwięku.

Jeśli pracujesz na planie filmowym, dobrze jest posługiwać się takim systemem. Również jeśli nagrywasz film na kamerę i chcesz połączyć bezprzewodowo mikrofony z kamerą (i/lub rejestratorem dźwięku).

Taki system świetnie się sprawdzi np. podczas nagrywania filmu przyrodniczego, gdy chcemy posiadać jednakowy sygnał dźwiękowy na kamerze i w rekorderze. Pomoże to nam w późniejszej postprodukcji materiału.

Kiedy warto kupić bezprzewodowy system mikrofonowy?

Zastanawiasz się czy warto kupić bezprzewodowy system mikrofonowy? Kosztuje on nie mało i nie wiesz, kiedy i czy warto zainwestować w sprzęt? Oto najpopularniejsze przykłady, gdy mimo wszystko warto korzystać z bezprzewodowego systemu mikrofonów.

  • Do nauki i zdobycia doświadczenia – jeśli poważnie myślisz o pracy realizatora dźwiękowego czy boom operatora, warto zaznajomić się z wielokanałowymi systemami do przesyłu dźwięku. Posiadając doświadczenie i wiedzę, będziemy bez problemu mogli działać w różnych sytuacjach nagraniowych.
  • Podczas pracy na planie filmowym – to standard, jeśli chodzi o przesyłanie i dzielenie się sygnałami na planie firmowym. Jeśli myślisz o pracy przy produkcji filmowej, warto kupić sprzęt i nauczyć się podstaw jego obsługi. Taka wiedza przyda się podczas stawiania pierwszych kroków w branży filmowej.
  • Podczas nagrań terenowych – czy to do synchronizacji dźwięku w rekorderze i kamerze, czy do zdalnego odsłuchu naszych nagrań z jednego lub kilku źródeł. Jeśli potrzebujesz oddalić się od swojego sprzętu, ale posiadać podsłuch tego co się nagrywa.
  • Podczas pracy jako youtuber – dobry dźwięk jest idealnym partnerem dobrego obrazu. Jeśli kręcisz filmy na Youtube warto korzystać z rozwiązań działających pod 2.4GHz. Są one kompaktowe i pozwalają tworzyć video z dźwiękiem dobrej jakości.
  • Podczas nagrań dla radia i telewizji – często potrzebujemy przeprowadzić wywiad, czy zgrać część dźwięków prelegentów. Czasem musimy być w ruchu a przewody i długie rozstawianie systemu jest tylko przeszkodą.

To tylko kilka najpopularniejszych zastosowań. A jest ich naprawdę znacznie więcej i bezprzewodowe systemy mikrofonowe, są bardzo często wykorzystywane w wielu dziedzinach. Nawet my wykorzystujemy takie systemy podczas nagrań terenowych czy na planie filmowym.

Wesprzyj Archiwum dźwięków przyrody

Jeśli podobał Ci się ten post i chciałbyś wesprzeć Ambient Soundmap oraz projekt nagrania archiwum dźwięków przyrody rozważ "postawienie mi kawy" lub Zostań Patronem.

Patroni otrzymują dostęp do ukrytych nagrań dźwięków przyrody oraz do ciekawych publikacji o nagraniach terenowych, których nie znajdziesz nigdzie indziej w internecie.

Jeśli nie jesteś w stanie wesprzeć strony finansowo, podziel się tym postem z innymi lub zostaw komentarz poniżej, dając mi znać, że podobał Ci się ten post! Oba te sposoby są darmowe i pomagają w rozwoju strony. Dziękuję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *